CANDIDATS EXPOSICIONS TEMPORALS

El Solsonià. Viure i morir al neolític mitjà

Col·laboradors/suport projecte

Josefa Montañà Torra Ramon Planes Albets Museu Comarcal de Berga Museu Comarcal de Manresa Museu de Gavà Museu d’Història de Barcelona Museu d’Història de Sabadell Patrimoni Cultural d’Andorra CEO ReGiraRocs  Eduardo Arroyo Pardo, Carlos Baeza Richer, Manel Edo Benaiges, Cláudia Gomes, Maria Fontanals Coll, Ana María López Parra, Diego López Onaindia, Patricia Martín Rodríguez,  Alba Masclans Latorre, Berta Morell Rovira,  Millán Mozota Holgueras, Mónica Oliva, Francesc Xavier Oms Arias, Antoni Palomo Pérez, Sara Palomo Díez, Gerard Remolins Zamora, Francisco Javier Santos Arévalo, Maria Eulàlia Subirà de Galdácano, Silvia Valenzuela, Ariadna Nieto, Alfons Fíguls Alonso, Jean Vaquer, Miquel Molist Montaña, José Manuel Espejo Blanco, Francesc Xavier Florensa Puchol, Núria Armentano Oller, Pablo Martínez Rodríguez, Jaume Bernades Postils, Lluís Guerrero Sala, Esteve Sances, Marc Casabosch i Esteve, Grup de Prehistòria del Solsonès, Societat d’Arqueologia del Berguedà.

Comissariat

Juan Francisco Gibaja Bao  Araceli Martín Cólliga

Adreça del lloc de desenvolupament del projecte

Plaça Palau, 1 – Solsona (Lleida)

Breu descripció/presentació del projecte

És un projecte global i de producció pròpia que parteix de l’exposició temporal, on el Museu dona protagonisme al fons d’arqueologia tractant un dels períodes prehistòrics més característics com és el neolític mitjà, en la nostra àrea “el solsonià”. L’exposició ha condicionat la majoria d’esdeveniments anuals de la institució: JEP 2020, una Jornada d’arqueologia i Setmana Santa. A més, també ha generat una guia de paper per a realitzar la visita autònoma, un taller familiar i una activitat escolar, que abraça des d’Educació Infantil fins a ESO, adaptada als diferents nivells. Finalment, pel que fa a xarxes es vincula amb el Museum Week 2020 i amb el DIM Challenge 2020. S’ha optat per una posada en escena original i innovadora pensada per apropar el discurs a totes les edats i facilitant diferents nivells de lectura.

- Posar en evidència la importància del fons d’arqueologia de la institució

- Aconseguir exposar objectes de privats i altres institucions que complementin el discurs de les formes de viure i morir en el neolític mitjà

- Explicar com vivien les comunitats solsonianes a través de les restes materials conservades trobades en contextos funeraris

- Interactuar amb els diferents públics a través dels diversos nivells de lectura

- Aproximar els conceptes d’arqueologia als diferents públics

- Nombre d’objectes exposats: 100

- Nombre d’objectes demanats en préstec: 44

- Institucions que han cedit objectes en préstec: Museu Comarcal de Berga, Museu Comarcal de Manresa, Museu de Gavà, Museu d’Història de Sabadell, Patrimoni Cultural d’Andorra, Josefa Montañà Torra i Ramon Planes Albets.

- Nombre d’escolars: 601

- Nombre de centres: 6

- Nombre de visitants: 3.805

- Activitats creades a través de l’exposició temporal: JEP, Setmana Santa, Jornada, Museum Week, DIM challenge

Aquesta exposició fa un exercici agosarat pretenent parlar de com es vivia durant el neolític mitjà als altiplans de la Catalunya Central a partir de les restes funeràries que ens han arribat. Ho fa a partir del gruix més important i característic d’arqueologia del Museu de Solsona i incorpora objectes d’altres institucions i privats, alguns mai exposats en públic fins ara. Aquesta producció pròpia, mitjançant el muntatge museogràfic, aconsegueix difondre de forma molt didàctica el patrimoni arqueològic i ho fa amb diversos nivells de lectura i activitats relacionades.

Xarxes

@museusolsona

Museu Diocesà i Comarcal de Solsona

Plaça Palau, 1 – Solsona (Lleida)