CANDIDATS EXPERIÈNCIES I ACTIVITATS

“Els museus et visiten” i “Els museus a tan sols un clic”

Col·laboradors/Suport Projecte

Ajuntament de Barcelona; Associació de Familiars d’Alzheimer de Barcelona (AFAB); i Servei de Museus i Protecció de Béns Mobles (Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya).

Adreça del lloc de desenvolupament de l'experiència/activitat

No tenim una seu física. La Taula de Museus i Accessibilitat es constitueix per professionals de diferents institucions i organismes. Vegeu l’apartat Quim som de la nostra web.

Descripció/presentació del projecte

Els cicles de visites online de la Taula de Museus i Accessibilitat s’han adreçat a persones grans usuàries del servei VinclesBCN, dels Casals de Gràcia i de l’AFAB, atès que aquest col·lectiu ha estat un dels més afectats per la pandèmia de la Covid-19. Ambdós cicles són projectes pilot, per la poca experiència a l’hora d’oferir activitats a les persones grans mitjançant el format online, i pel fet de tractar-se dels primers projectes conjunts de la Taula. Les sessions no seguien un fil conductor, sinó que cada museu va fer la seva proposta. El que sí que tenien en comú és el factor participatiu i emocional, per sobre del nivell o precisió dels continguts. Els museus participants eren de dins i fora de la ciutat de Barcelona.

- Ajudar a combatre la sensació de soledat dels usuaris, millorar el seu estat d’ànim, mantenir les seves capacitats cognitives i relacions interpersonals, a més de fer-los passar una bona estona des de les seves cases (en el cas dels usuaris de Vincles i els Casals de Gràcia) o centres de dia (en el cas de l’AFAB)

- Comprovar si el format online funciona amb el col·lectiu de les persones grans.

- Disminuir la bretxa digital a les persones grans, aprenent i habituant-se a usar a través del projecte plataformes virtuals que els hi podran ser de gran utilitat per la vida quotidiana.

- “Els museus et visiten”: 14 museus participants i 14 sessions (una per museu)

- “Els museus a tan sols un clic”: 12 museus participants i 20 sessions

- Prop de 200 participants en total

- Una avaluació de cada projecte (pendents de publicar). La de “Els museus et visiten” s’ha fet a càrrec d’Andrea Granell (grup de recerca Didàctica i Patrimoni DIDPATRI de la Universitat de Barcelona) i de la Mònica Molina (grup de recerca TUDISTAR de la Universitat Autònoma de Barcelona). La de “Els museus a tan sols un clic” s’ha fet a càrrec de Teresa Pérez (metgessa psiquiatra i coordinadora del CCCB programa Alzheimer de 2010 a 2021); Pilar Aceituno (Terapeuta ocupacional de l’Associació de Familiars Alzheimer de Barcelona, AFAB I i AFAB II); i Susana Pérez (Doctora en psicologia per la Universitat Ramon Llull).

- Entres d’altres coses, les avaluacions d’ambdós projectes ens han permès comprovar que el format online funciona amb aquest col·lectiu. Permet la participació dels usuaris, i fins i tot es poden generar moments emotius a través de les pantalles. Tot i que el valor de les visites presencials és insubstituïble, les visites virtuals ens permet arribar a les persones grans que, fins i tot abans de la pandèmia, presentaven dificultats per sortir de casa i patien de solitud no volguda.

- La presència d’un terapeuta o dinamitzador, com a persona de referència de les persones grans i figura de suport pels professionals dels museus és fonamental pel bon funcionament de les sessions.

- Després de l’èxit assolit, aquest any estem treballant en el cicle “Els museus t’esperen”, amb 22 museus participants i un format híbrid, que combina les visites presencials i les visites online.

Els cicles “Els museus et visiten” i “Els museus a tan sols un clic” son mereixedors del premi per tres principals motius: han demostrat que els museus tenen un gran potencial per generar benestar i millorar l’estat anímic de les persones. Han posat de manifest que és possible oferir activitats online a les persones grans i, amb el seu format participatiu i amè, contribueixen a disminuir la bretxa digital que pateixen moltes persones grans, faciliten que s’acostumin a utilitzar les noves tecnologies, i fan que tinguin menys dificultats a l’hora de fer-les servir en els tràmits i gestions del dia a dia. Per últim, ambdós cicles constitueixen els primers projectes conjunts de la Taula, amb 9 anys de trajectòria, i que fins ara havia consistit en compartir coneixements i experiències en matèria de museus i accessibilitat. Es tracta d’un pas endavant per la Taula.

La Taula de Museus i accessibilitat visita la gent gran

Nota de premsa de l’Ajuntament de Barcelona

De visita als museus en tan sols un clic!