ÀREA DE SOCI

PREMIS AMC DE MUSEOLOGIA

CANDIDATS EXPERIÈNCIES I ACTIVITATS

MODALITATS/CANDIDAT

#ARALABHACKING

Col·laboradors/Suport Projecte

Facultat d’Educació de la Universitat de Barcelona i el suport Servei de Museus i Protecció de Béns Mobles de la Direcció General del Patrimoni Cultural i el Museu del Ferrocarril

Adreça del lloc de desenvolupament de l'experiència/activitat

Museu del Ferrocarril de Catalunya

Descripció/presentació del projecte

#ARALABHACKING és una jornada de cocreació organitzada per Adhoc Cultura, amb la col·laboració de la Facultat d’Educació de la Universitat de Barcelona i el suport Servei de Museus i Protecció de Béns Mobles de la Direcció General del Patrimoni Cultural i el Museu del Ferrocarril. Al llarg de 7 hores d’intens treball un total de 6 grups, formats per joves del Màster de Gestió del Patrimoni Cultural i Museologia i els equips responsables d’activitats dels sis museus inscrits, amb l’ajuda de 7 professionals mentors/es desenvolupen un projecte bàsic dirigint als públics joves.

Objectius

• Desenvolupar una metodologia pensada perquè connecti persones i institucions per desenvolupar respostes sòlides a reptes compartits. Incitar així al canvi institucional a través d’una nova manera de repensar els reptes del present i del futur.

• Donar solucions específiques, a curt i mitjà termini, als museus per tal d’arribar al 2030 complint amb els objectius marcats pel Pla de Museus.

• Crear una dinàmica horitzontal on, de forma col·laborativa, cada equip finalitzés el dia amb un projecte clar i validat, que tingués en compte les necessitats reals del públic objectiu; els recursos humans, econòmics i materials que caldria emprar; el funcionament de la proposta; quin arrelament tindria al territori; i com es podria captar l’interès dels joves per tal que s’impliquessin.

• Formar als/les professionals dels museus en metodologies de cocreació: Design Thinking i Advanced creatives Problem Solving per ajudar a redefinir els reptes/problemes a què s’enfronten els museus generant així noves idees i actuant sobre aquestes.

• Connectar de manera directa i en casos reals els joves professionals de l’àmbit dels museus i la gestió cultural.

Resultats assolits

La primera edició va comptar amb un total de set museus inscrits: Museu d'Art de Girona, Museus d'Esplugues, Museu de Montcada i Reixac, Museu de l'Empordà, Museu del Ferrocarril, Ecomuseu-Farinera de Castelló d'Empúries i el Museu d'Art Jaume Morera de Lleida ( que no va poder assistir per covid ) que van desenvolupar sis avantprojectes. S'ha creat un model de jornada acompanyada per un paquet metodològic amb xx eines que permeten desplegar de forma gratuïta una jornada similar a la que es va celebrar la primer edició i/o treballar aquell museu que ho vulgui de forma autònoma seguint les passes i les indicacions de cada una de les etapes del procés L'objectiu era crear una dinàmica horitzontal on, de forma col·laborativa, cada equip finalitzés el dia amb un projecte clar i validat, que tingués en compte les necessitats reals del públic objectiu; els recursos humans, econòmics i materials que caldria emprar; el funcionament de la proposta; quin arrelament tindria al territori; i com es podria captar l'interès dels joves per tal que s'impliquessin. Per fer-ho, l'equip d'ADHOC CULTURA, juntament amb Núria Serrat, va dur a terme una metodologia basada en diverses etapes de Design Thinking i basades en el model de hackató. Aquestes etapes van ser:

● Mapa d'empatia: per comprovar que la proposta inicial s'ajustava a les necessitats reals del públic objectiu. Es va utilitzar l'eina Manual Thinking per facilitar la dinàmica.

● Pluja d'idees: per enriquir i contribuir a completar o reformular la proposta inicial, tenint present el Mapa d'Empatia. Es va fer servir l'eina Manual Thinking.

● Les 3P: per reflexionar sobre quins recursos humans i econòmics caldrien, quins "productes", tasques i processos caldria fer per poder executar la proposta i quines dificultats es trobarien al llarg del camí. Es va fer servir l'eina Manual Thinking.

● Maqueta o prototip: una dinàmica pensada per aterrar la tasca de reflexió anterior i acabar de definir el projecte a través de volumetries o recursos virtuals que donessin forma al projecte.

● Projecte: la definició final del projecte, tenint en consideració tot el reflexionat anteriorment, per deixar clars els objectius, funcionament, recursos, nom... de la proposta.

● Presentació: preparació de l'exposició davant dels altres grups i de l'equip de mentors del projecte. Una presentació centrada a captar al públic i explicar, en 3 minuts, la proposta de forma clara i engrescadora. Aquesta dinàmica, acompanyada d'uns temps fixats, buscava assegurar que cada equip treballés de forma completa cada etapa però amb el temps just i suficient per assegurar l'efectivitat i agilitat de la dinàmica, sense estancar-se en certes parts del projecte.

Proposta metodològica: hem creat aquest genial.ly on es pot trobar l'esquema de com organitzar un ARALAB i les eines necessàries per a poder organitzar-lo. · Els objectius d'aquesta metodologia són:

Permetre crear un avantprojecte de la idea inicial del museuo Aprendre a utilitzar una metodologia i els materials propis del Design Thinking per fer front als reptes dels museus.

Quan el temps s'escurça, les ganes de treballar creixen i treballar contrarellotge no és l'habitual, sempre falten minuts. Tot i això, el concepte de hackató requeria aquesta limitació per assegurar l'èxit de la jornada i de cada etapa.

En conclusió, la metodologia, que va provar-se efectiva, es concep com quelcom que pot canviar de forma orgànica i això permetrà ajustar-se cada vegada més a la realitat de la jornada i de les persones que hi participin i alhora, tal com va ser el cas d'aquesta sessió, permetrà acabar obtenint una definició clara del projecte que serveixi com a punt de partida a cada equipament i sigui prou clar perquè tothom que hi participi conegui els objectius i sàpiga per on començar a construir noves connexions entre museus i joves.

Un total de tres dels sis projectes que es van treballar a la jornada estan veient la llum aquest 2022 aquest son: Museu de l'Empordà, amb el projecte Museu d'Art de Catalunya amb el projecte Retaules del XXI i Museu de Montcada i Reixac que va ser el museu guanyador amb la proposta D.I.Y. Una proposta que treballa la divulgació de la memòria històrica de Montcada actualment liderat per cinc alumnes de 4rt d'ESO de la Salle de Montcada que han agafat el projecte com a APS i que ha evolucionat cap a una fira de divulgació històrica de la ciutat a través d'una proposta que fusiona el projecte.

Exposició raonada dels motius pels quals és mereixedora del premi

En primer lloc, ha permès crear un Kit Metodològic d'innovació cultural per a museus que poden fer servir de manera lliure, ja que s'ha alliberat tot el coneixement. En segon lloc, és que s'ha creat una acció que és reproduïble a altres reptes dels museus ( educació, gent gran, transformació digital, accessibilitat...) i que permet connectar i dissenyar activitats/respostes als museus amb els usuaris i no pels usuaris i, en tercer lloc, cal destacar que tres dels sis projectes es desenvoluparan al llarg dels 2022 ( Museu de Montcada, Museu d'Art de Girona i Museu de l'Empordà ). En definitiva és el primer espai d'innovació cultural centrat en l'acció, l'experimentació i la construcció de prototips.

Web

#ARALABHACKING

Metodología

Esdeveniment 

IMATGES DEL PROJECTE

Aquesta web utilitza galetes (cookies) propies i de tercers. Política de cookies Si continues navegant, entenem que autoritzeu l'ús.