CANDIDATS EXPOSICIONS TEMPORALS

Traços. Pintura aborigen australiana: tradició i contemporaneïtat

Comissariat

Estela Ocampo

Adreça del lloc de desenvolupament del projecte

Sala d’exposicions temporals de la seu del Carrer Montcada del Museu Etnològic i de Cultures del Món. Carrer Montcada, 12 - 14 08003 Barcelona

Breu descripció/presentació del projecte

L’exposició, comissariada per Estela Ocampo, dona a conèixer una àmplia selecció de les inèdites col·leccions de pintura sobre escorça aborigen australiana dels anys 60 i 70 que es conserven al museu (pròpia i de la Fundació Folch), unes de les millors d’Europa. Estructurada en tres àmbits i precedida per un espai introductori, l'exposició obre aquesta selecció de pintures d’extremada riquesa estètica i fort transfons metafísic a derives i debats contemporanis, com ara la irrupció de l'art aborigen australià en l'escena artística internacional o l'interès d'artistes contemporanis d'arrels indígenes per aquesta expressió creativa, com és el cas de Brook Andrew i Judy Watson, en una crítica al passat colonial australià i als comportaments neocolonials en general.

- Estudiar, catalogar i difondre un extraordinari, particular i complex conjunt patrimonial que es conserva a les col·leccions d’un museu municipal de Barcelona amb la voluntat de descobrir-lo a la ciutadania, a les persones de la resta del món que s’apropin a l’exposició, i també per fer arribar de la manera més acurada, documentada i respectuosa possible les col·leccions que es conserven al museu a les comunitats d’origen.

- Mitjançant «l’evolució» de la pintura (des de les formes tradicionals fins a la contemporaneïtat, passant per les pintures dessacralitzades de grans dimensions que cotitzen al mercat de l’art) mostrar com les persones Aborígens australianes, en un exemple de continuïtat i canvi, han mantingut la seva pròpia cultura ancestral i al mateix temps han anat transformant-se a mesura que diferents esdeveniments els han anat afectant.

- Obrir el camí al diàleg i a la reflexió sobre la cultura Indígena, permetent una nova aproximació a la cultura ancestral que les persones Aborígens australianes han mantingut malgrat les conseqüències de l’alteració de la seva manera de vida tradicional pel contacte amb l’estat australià, hereu de la societat colonial.

-Aportar una mirada actual des de l’art contemporani, mitjançant obres d’artistes d’arrels indígenes com Brook Andrew i Judy Watson, que desemmascaren actituds neocolonials i/o racistes, en el passat i el present.

-Ha sorprès el material exposat, com també el disseny expositiu.

-Interès en qui l’ha visitat d’aprofundir, interessant-se pel catàleg de la mostra.

-La possibilitat de veure un significatiu conjunt de les valuoses pintures sobre escorça d’eucaliptus que es conserven al museu i que normalment estan a les reserves, amagades l’ull de qui visita el museu.

-Veure les pintures sobre escorça rituals juntament amb pintures acríliques dessacralitzades i peces d’art contemporani, establint un discurs que arriba fins a la contemporaneïtat.

-La possibilitat d’estudiar i catalogar les pintures sobre escorça exposades, realitzant una significativa aportació en l’estudi i difusió del patrimoni que es conserva als museus municipals de Barcelona.

-La possibilitat d’establir diàlegs amb institucions australianes, així com amb les comunitats d’origen, a qui, gràcies a l’exposició, es pot remetre elements visuals del patrimoni exposat.

-Trencar amb els estereotips que acompanyen a «l’alteritat».

-Apropar de manera entenedora una cultura ancestral molt desconeguda, amb una molt complexa estructura de mites que expliquen l’origen de totes les coses.

-Donar a conèixer de manera més àmplia les col•leccions, i el mateix museu.

-Establir un punt de partida per aprofundir en l’estudi crític i contemporani de les col·leccions.

És un projecte ideat, organitzat i produït des de la mateixa institució, partint d’una valuosa, i conceptualment complexa, col·lecció que es conserva al museu. Més enllà de destacar el valor antropològic i estètic de la col·lecció, l’exposició aporta una mirada actual mitjançant la inclusió de peces d’art contemporani, posant en relleu les complexes relacions entre antropologia i art, i de com la producció contemporània reflexiona de manera crítica —des d’un posicionament que també és polític—, sobre les col·leccions presents a museus i arxius europeus i australians, i l’origen d’aquestes. El relat explica de manera molt clara conceptes molt complexos, així com l’evolució d’una expressió cultural que es produïa exclusivament per a la vida ritual. El disseny, diàfan, sobri i contemporani, contribueix a destacar les peces exposades, com també als textos que les acompanyen.

Xarxes

Museu Etnològic i de Cultures del Món