CANDIDATS EXPOSICIONS TEMPORALS

La Lluna de Lotus. Art i poesia de la Monja budista Otagaki Rengetsu (1791-1875)

Col·laboradors/suport projecte

Institut de Cultura de Barcelona - Ajuntament de Barcelona i NAEJ Collection

Comissariat

Ricard Bru i John Stevens

Adreça del lloc de desenvolupament del projecte

Museu Monestir de Pedralbes, Baixada del Monestir, 9

Breu descripció/presentació del projecte

La monja budista Otagaki Rengetsu va néixer a Kyoto el 1791. Va ser una destacada poeta, cal·lígrafa i ceramista, alhora que mestra d'arts marcials i pintura. Ha estat considerada una de les dones amb més talent creatiu del Japó del segle XIX. L'exposició realitzada al Museu Monestir de Pedralbes, mostra per primera vegada a Europa l'obra d'aquesta extraordinària artista que va viure la impermanència del món des de l'espiritualitat i l'experiència artística, creant un corpus extraordinaris d'obra. A Pedralbes s'han mostrat 80 peces entre ceràmiques, pintures i mostres cal·ligràfiques, algunes de les quals, poques, han estat realitzades en col·laboració amb altres artistes. El projecte s'ha estructurat en quatre àmbits: Rengetsu poeta; Rengetsu cal·lígrafa; Rengetsu-yaki, la ceràmica de Rengetsu i l'art com a pràctica espiritual.

L'exposició s'emmarca dins la línia de recerca i divulgació d'estudis de gènere i espiritualitat, iniciada fa uns anys al Monestir, amb la finalitat de visibilitzar "dones silenciades". L'objectiu principal doncs, ha estat mostrar i visibilitzar l'obra única d'una artista oblidada fins fa poques dècades que va crear una obra de gran personalitat, caràcter i qualitat, reflex viu i intens de la cultura i estètica japonesa del període Edo.

Analitzant el resultat de l'assistència de públic i de les activitats realitzades, hem de dir que ha estat un èxit. Del 19/11/21 al 29/05/22 han visitat l'exposició 44.735 visitants, dels quals més de 700 han participat de la visita guiada sobre l'exposició que oferia al centre. De fet durant tot el temps que ha estat vigent l'exposició totes les places de la visita guiada varen ser exhaurides. Les activitats realitzades: conferències, visites d'autor, meditació Zen, activitats familiars, tallers d'arts japoneses i la cerimònia del te, han estat plenes al 100%

1. S'ha presentat una exposició de gran sensibilitat artística amb una museografia que ha potenciat i ressaltat els valors artístics i espirituals dels objectes mostrats.

2. La museografia realitzada ha contribuït a la creació d'un marc espacial/visual generant un entorn de calma, de serenor, d'observació que ha facilitat al visitant espectador la captació de la sensibilitat i l'espiritualitat dels objectes i els poemes de Rengetsu. Una museografia minimalista posant tot l'accent en l'obra d'art.

3. S'ha donat a conèixer per primera vegada a Europa el treball d'una artista japonesa de gran sensibilitat que ha permès apropar-nos a la seva espiritualitat i món interior des de l'obra d'art.

4. S'ha establert una connexió i paral·lelisme entre l'espiritualitat cristiana d'un monestir de Clarisses, com és el de Pedralbes i la cultura oriental japonesa.

Vídeo de l'exposició

Pàgina web de l'exposició