PREMIS AMC DE MUSEOLOGIA

PREMIAT PROJECTES DE CREACIÓ O REFORMA INTEGRAL DE MUSEUS I EQUIPAMENTS PATRIMONIALS

PREMIATS

Restauració i museïtzació de l'Alfolí de la Sal com a Museu de l'Escala

COL·LABORADORS/SUPORT PROJECTE

Xarxa de Museus Marítims de la Costa Catalana

DESCRIPCIÓ/PRESENTACIÓ DEL PROJECTE

L'Alfolí de la Sal de l'Escala és un imponent edifici de tres plantes, situat prop de la platja de l'antic port. Amb data de 1697, fou un dels quinze alfolins creats a Catalunya el 1716 per controlar la distribució de sal. Amb la fi d'aquest monopoli, el 1869, fou ocupat per indústries de salaó i seu d'associacions de pesca. L'any 1976 l'edifici l'edifici estava en perill de destrucció. La Comissió de Defensa de l'Arquitectura Popular aconseguí salvar-lo i l'any 1993, la Generalitat el declarà BCIN. L'any 2006, després de la campanya "L'Alfolí per al poble", l'ajuntament el comprà per a destinar-lo a Museu de l'Escala. La restauració anà a càrrec de Fusas i Viader i la direcció de la museització a càrrec d'Eduard Carbonell amb el suport tècnic del Museu de l'Anxova i de la Sal.

OBJECTIUS

Recuperar per a ús públic l'edifici més emblemàtic de la història de l'Escala.
Restaurar amb respecte els elements arquitectònics sente alterar la seva essència (magatzem de sal i vivenda de l'administrador de la sal).
Difondre el patrimoni històric i la identitat del poble de l'Escala (pesca i salaó).
Esdevenir l'epicentre de tota l'activitat cultural del municipi.
Revitalitzar l'activitat socioeconòmica del municipi.

RESULTATS ASSOLITS

La recuperació de l'alfolí de la Sal ha estat sempre una reivindicació social feliçment assolida. Es tractava, per una banda, salvar de l'especulació urbanística un edifici emblemàtic símbol de la lluita d'un poble per conservar els seus orígens i per l'altra, destinar-lo a un ús col·lectiu de difusió del patrimoni. La inauguració de l'Alfolí com a Museu de l'Escala, és la garantia d'un treball permanent en la recuperació, conservació i difusió del patrimoni i de la cultura en sentit ampli, així com de l'excel·lència en la creació de nous públics.

EXPOSICIÓ RAONADA DELS MOTIUS PELS QUALS ÉS MEREIXEDORA DEL PREMI

En tractar-se d'un edifici singular vinculat a la tradició saladora de l'Escala i, essent junt amb l'Alfolí de Gerri de la Sal, els dos únics alfolins declarats BCIN, tant la restauració com la museització es varen encarregar a persones de prestigi dins del seu àmbit. Els arquitectes Fusas i Viader van respectar al màxim l'arquitectura original, emprant materials nobles que doten al conjunt d'elegància i sobrietat. L'historiador de l'art Eduard Carbonell va argumentar el fil conductor de l'exposició permanent en la història de l'Escala a través de les transformacions del seu paisatge reflexionant sobre la seva constant evolució com a paisatge cultural.

Web Ajuntament de l'Escala

Web oficial de Turisme de l'Escala-Empúries

L'Alfolí de la Sal
C/ Alfolí, 6