CANDIDATS EXPOSICIONS TEMPORALS

El que diuen les pedres, callen els arbres

Col·laboradors/suport projecte

El projecte ha comptat amb el suport del Memorial Democràtic, la Generalitat de Catalunya i la Diputació de Barcelona..

Comissariat

Jesús Galdón

Adreça del lloc de desenvolupament del projecte

Plaça de la Reforma, s/n 08241 Manresa, Barcelona

Breu descripció/presentació del projecte

"El que diuen les pedres callen els arbres" de l’artista Jesús Galdón, és l’exposició que es va presentar al nou espai eMM2 - Espai Memòries. Magatzem Lapidari del Museu de Manresa.

L’espai es troba al magatzem del Museu de la plaça de la Reforma i preserva la col·lecció d'elements de pedra del Museu de Manresa provinents principalment de l'enderroc de les esglésies i convents gòtics i barrocs de la ciutat que es va fer l'any 1936 durant la Guerra Civil, en ple període revolucionari. Fragments d'escultures, claus de volta, sarcòfags, capitells, fusts i bases de columnes, etc., conformen aquest fons.

L'artista Jesús Galdón, a través de la instal·lació "El que diuen les pedres callen els arbres", obre la col·lecció del lapidari a una mirada transversal i contemporània que interpel·la al públic a reflexionar entorn a la l'origen, continuïtat i destrucció del patrimoni local, i alhora, universal.

L'adequació de l’espai i la instal·lació artística va formar part de la línia estratègica del Museu de Manresa iniciat en els últims anys, en la qual es planteja estendre el museu a la ciutat per mantenir la seva missió i acció actives.

L’objectiu del projecte artístic i museogràfic realitzat era posar en valor un espai tancat per a convertir-lo en un nou espai cultural en el Centre Històric de la ciutat, descobrint alhora un patrimoni que normalment resta amagat a la mirada del públic. Particularment, es tractava de reconvertir un magatzem no obert al públic i obrir-lo com un nou espai expositiu. D'aquesta manera, el projecte encaixava de ple en el programa de dinamització del Centre Històric en un entorn que aglutina els principals actius patrimonials de la ciutat.

Així mateix, va suposar guanyar un segon Espai Memòries per al Museu de Manresa. L'Espai Memòries és l'eix de treball del Museu de Manresa dirigit a la història del segle XX a la ciutat. Amb un criteri de treball orientat a la recerca històrica, la creació artística i el pensament contemporani, planteja la seva actuació en programes de recerca l'entorn de la memòria sobre fets, llocs i persones, a través de la recerca oral, la participació ciutadana, la transversalitat en les disciplines implicades i els participants, la inclusivitat...En aquest cas, l’objectiu era establir una relació entre la mirada de l'art contemporani i el llegat patrimonial.

La intervenció va suposar guanyar un espai de magatzematge i expositiu del Museu de Manresa, dedicat exclusivament al conjunt patrimonial en pedra. Així mateix, l'adequació d'accessibilitat al públic i la instal·lació artística, va contribuir a obrir la col·lecció i difondre el patrimoni local i universal, i acostant-la a la ciutadania a través de l’art contemporani. També la difusió de l’exposició es va complementar amb l’organització de visites a l’espai, d’itineraris per la ciutat com a activació de públics vers la memòria històrica i l’art, i d’activitats educatives.

A més, va ser un espai alternatiu on recuperar l’activitat cultural del museu, ja que el Museu de Manresa ha iniciat una important reforma museogràfica i gran part de les seves sales es troben tancades actualment.

L’exposició "El que diuen les pedres callen els arbres" de l’artista Jesús Galdón, és un clar exemple de diàleg entre l’art contemporani i el patrimoni local.  A través d’una nova proposta museològica, el lapidari es transforma en peces claus per entendre el patrimoni, introduir conceptes filosòfics i recuperar un patrimoni “amagat”.

L’espai mateix forma part de l’eix Espai Memòries del Museu i esdevé punt de referència dels espais de la memòria històrica de la ciutat, un espai d’implicació i sensibilització social on la ciutadania reflexioni sobre el nostre passat immediat, el present i el futur.

Particularment, ens trobem un Espai de Memòria que per primera vegada incorpora un projecte artístic amb el qual esdevé singular i innovador. Aquesta particularitat es veu reforçada amb un llenguatge artístic que treballa amb instal·lacions i nous materials, que fan de l’exposició un punt d’interès per a un públic interessat tant per l‘art contemporani com per la memòria col·lectiva. Així mateix, es desplega a través d'activitats relacionades amb els diferents aspectes de la proposta: debats, xerrades, visites comentades, festival de poesia, i activitats per escoles.

Xarxes

@museudemanresa