PREMIS AMC DE MUSEOLOGIA

CANDIDATS EXPOSICIONS TEMPORALS

MODALITATS/CANDIDAT

Cossos que parlen. Les representacions del cos en les autores de còmic. 1910-2022

La mostra, concebuda a partir de la tesis doctoral de Marika Vila, revisa de manera crítica i en clau de gènere la història del còmic català des del 1910 fins a l'actualitat. Amb un discurs reivindicatiu, l’exposició ofereix un recorregut cronològic per la representació del cos de la dona de la mà d’historietistes i d'il·lustradores, posant en evidència com les mateixes autores han representat el cos de la dona influenciades pels estereotips de gènere imperants en cada època. Posa de manifest el caràcter marcadament patriarcal i masculí de la indústria del còmic, i com s’ha utilitzat la representació del cos femení per a educar en els rols de gènere o com a reclam comercial. L’exposició s’estructura en cinc àmbits lligats al context històric i als canvis socials. S'inicia rescatant la tímida presència de les dones en època republicana; passa per la seva submissió als cànons patriarcals d’ideologia conservadora imposats per la dictadura; per la transgressió dels anys setanta i vuitanta amb les onades feministes i les avantguardes de finals del segle XX, fins arribar a la implantació dels models del nou mil·lenni i les noves subjectivitats fluides, múltiples i diverses. El sisè espai, dedicat a la reflexió final, inclou els treballs digitals d’autores emergents que es construeixen com a subjectes en llibertat i posen la mirada en la pluralitat. Cada àmbit exposa dibuixos i il·lustracions originals que es complementen amb la documentació que s’exhibeix en les vitrines.

IMATGES DEL PROJECTE